lördag 26 april 2008

Idag åkte jag som alla andra dagar tåg hem från jobbet. Jag satt i mina egna tankar och försökte få in olika radiokanaler och mitt emot mig sitter en man i 60 års åldern i svarta kläder. Hade han varit på begravning? Han snörvlade och doftade svagt av alkohol. Hans ögon var ledsna och rödsprängda.

Plötsligt så började han att gråta och kollade upp på mig med ledsam blick. Han knackade mig på benet och skulle fråga mig något men han brast ut i gråt igen. När han samlat sig så frågade han mig om jag någonsin haft dödsångest. Jag svarade att det kan jag nog inte direkt säga att jag haft.

"Nils Ferlin", sa han.... "känner du till honom?" Visst gör jag väl det, en av vår tids största poeter. Och så berättade han för mig om dessa vackra dikter och citerade Nils Ferlin. Och jag lovade honom att jag skulle läsa lite Ferlin.

"Jag ser att du ska bli mamma" sa han. "Det är först då man förstår vad lycka är"

Inte ens
Inte ens en grå liten fågel
som sjunger på grönan kvist
det finns på den andra sidan
och det tycker jag nog blir trist.
Inte ens en grå liten fågel
och aldrig en björk som står vit -
men den vackraste dagen som sommaren ger
har det hänt att jag längtat dit.

Nils Ferlin